TOTAL webbhantering

Viktiga GA4-rapporter du behöver för att mäta dina SEO-kampanjer

Innehållsförteckning

Bekanta dig med GA4-rapporter (och anslut till GSC) med den här steg-för-steg-guiden.

Det har varit svårt att inte höra om eller prata om GA4 under det senaste året.

Det har varit en av Googles mest omtalade uppdateringar inom SEO-gemenskapen och mer allmänt – trots att den inte är direkt knuten till SEO-strategi eller -taktik.

Google Analytics har varit den populära plattformen för att övervaka, mäta och förstå engagemang med våra webbplatser. Även om rapporter, typer av data och specifika funktioner har förändrats under åren, har användningen av plattformen inte avtagit.

Nu när Google Analytics Universal Analytics har nått slutet av sin livstid är det dags att bekanta sig med GA4.

Oavsett om du migrerade för månader sedan, migrerades automatiskt av Google eller kommer igång från början, vill jag dela med mig av fem viktiga rapporter som du behöver veta för att mäta dina SEO-kampanjer och -insatser.

Trafikförvärvsrapport

Låt oss börja med vad jag anser vara den viktigaste och mest relevanta rapporten, Trafikförvärv. Rapporten är avsedd att hjälpa webbplatsägare att förstå var besökare kommer från innan de landar på webbplatsen.

Så varför skulle detta vara viktigt för SEO-ändamål?

Trafikförvärvsrapporten gör att du kan mäta hur dina SEO-kampanjer står sig mot andra kanaler och inom integrerade marknadsföringsinsatser som helhet.

Hur många besökare kommer från organisk sökning jämfört med sökning? Hur engagerade är organiska besökare jämfört med de som kommer från e-post? Det finns så många jämförelser och detaljer att gräva i här.

Detta är en av de första och viktigaste datakällorna för att knyta samman punkterna mellan de naturliga och avsiktliga influenser som du har över att få publik till ditt webbplatsinnehåll.

Som standard använder GA4 en datadriven attributionsmodell, som innehåller en algoritm för att bestämma hur man ger kredit till olika kanaler under en användares resa.

Medan datadriven tillskrivning kan användas i Universal Analytics är den mycket mer expansiv i GA4, med hänsyn till mer än 50 olika beröringspunkter för korrekt tillskrivning.

De mätvärden som kan ses i rapporten Trafikförvärv inkluderar:

  • Genomsnittligt engagemang
  • Omvandlingar
  • Engagerade sessioner
  • Engagerade sessioner per användare
  • Engagemangsfrekvens
  • Händelseantal
  • Händelser per sessioner
  • Sessioner
  • Totala intäkter
  • Användare

Konverteringsrapporter

Konverteringsrapporter är viktiga för SEO:er för deras förmåga att spåra de händelser som ledde en besökare till en konvertering som gjordes på webbplatsen.

Rapporten kommer att ange vad som utlöste en omvandling genom att registrera omvandlingar baserat på deras evenemangsnamn och hur du tilldelade kredit till omvandlingen baserat på din tillskrivningsmodell.

Standardrapporten innehåller omvandlingar, totala intäkter och totala användarmätningar.

Att ställa in omvandlingar i GA4 är annorlunda än i Universal Analytics.

I UA användes mål för att indikera omvandlingar, medan GA4 använder händelser. Vid installationen har GA4 ett antal befintliga händelser som kan markeras som omvandlingar baserat på dina marknadsföringsmål.

Befintliga händelser inkluderar:

  • clicks
  • first_visit
  • page_view
  • scroll
  • session_start
  • submit_form
  • view_search_results

I de flesta fall vill du konfigurera dina egna händelser för att spåra omvandlingar som passar bättre med din omvandlingstratt.

För webbplatser som fokuserar på att generera leads kommer formulärinlämningar vanligtvis att vara de primära omvandlingarna. Medan GA4 kommer att spåra submit_form-åtgärder, kommer det sannolikt inte att ge tillräckligt med data för att vara så värdefullt som du behöver.

Till exempel kan en inlämning av nyhetsbrev vara på en annan del av tratten eller vara ett sekundärt mål jämfört med en inlämning av ett kontaktformulär. Vi rekommenderar att du skapar en anpassad händelse-tagg med Google Tag Manager.

Som nämnts i avsnittet Trafikförvärvsrapport använder GA4 en datadriven attributionsmodell, så att omvandlingar mer exakt kan hänföras till rätt kanal när besökare engagerar sig på webbplatsen genom olika kontaktpunkter.

Google Search Console-rapporter

Google Search Console är en av de viktigaste källorna till prestandadata och information för SEO-proffs och, precis som med Universal Analytics, kan användare integrera GSC med GA4.

I likhet med UA finns det två rapporter associerade med Search Console i GA4:

  • Googles organiska sökfrågor: Denna rapport låter dig se GSC-värden efter sökfråga.
  • Google Organic Search Traffic: Den här rapporten visar målsidor med både Search Console och Analytics-mätvärden.

Search Console-rapporterna avpubliceras som standard. För att kunna visa rapporterna måste du lägga till en ny Search Console-länkegenskap via administratörsinställningarna.

Under avsnittet för egenskaper hittar du knappen Search Console Link.

Medan rapporterna i GA4 inte helt kommer att kunna ersätta nivån på organisk rapportering som finns i GSC, finns det ett värde i att ha data på en plattform.

Det största värdet är att webbplatsägare kan se hur organiska besökare engagerar sig på webbplatsen när det gäller specifika målsidor.

Vad är värdet av de data som tillhandahålls av Google Organic Search Traffic Report för målsidor, jämfört med de insikter som erbjuds av den mer brett namngivna Landing Page Report (som jag kommer att beskriva i nästa avsnitt)?

Google Search Console-rapporten erbjuder en omfattande förståelse av målsidor och din webbplats synlighet i Googles sökresultat.

Den ger detaljerade mätvärden som visningar, klick, klickfrekvenser och nyckelord, vilket är avgörande för att driva organisk trafik till dina målsidor.

I jämförelse erbjuder Landing Page Reports inom GA4 ett bredare perspektiv genom att analysera olika trafikkällor, inklusive organisk sökning, direkt trafik och hänvisningar.

Medan båda rapporterna erbjuder värdefulla insikter, fokuserar Google Search Console-rapporten specifikt på synligheten och resultatet av målsidor i Googles sökresultat.

Det ger djupgående data för att utvärdera organisk söktrafik och sökordsprestanda.

Gällande nackdelar så finns det några begränsningar för Search Console-integrationen med GA4. Tyvärr tillåter GA4 endast en dataström att länka till en sökkonsol.

Landing Page Reports

Landing Page Reports hjälper dig att förstå vilka sidor på din webbplats som får mest organisk trafik.

Genom att analysera dessa data kan du identifiera högpresterande sidor som lockar organiska besökare och optimera andra sidor i enlighet därmed. Du kan också utvärdera avvisningsfrekvensen, genomsnittlig tid på sidan och konverteringsfrekvensen för varje målsida för att ytterligare förfina din SEO-strategi.

I GA4 Landing Page Report kan webbplatsägare enkelt växla sekundära dimensioner för att se hur en målsida staplas upp baserat på varifrån användarna kommer.

I Landing Page Report kan du enkelt se hur en sida driver trafik till användare i olika stadier av tratten med olika sekundära dimensioner.

Till exempel kan du lägga till sessionskälla/medium så att du kan se var en användare är för närvarande i sin resa, medan första användarkälla/medium visar hur användare först interagerade med webbplatsen.

Slutsats

Oavsett om du är ny på Google Analytics och klurar ut GA4 som din första resa in i Google Analytics-ekosystemet eller har migrerat, är det viktigt att veta hur du gör och var du ska prioritera tid och fokus.

Oavsett om vi gillar de nya funktionerna, klagar över det som inte finns, eller bara behöver lite tid att vänja oss, är GA4 här och vi kommer säkert att anpassa oss till det och hitta nya och djupare sätt att utnyttja vår webbplatsdata.

Som alltid, kom ihåg att data är data, oavsett om det är från Universal Analytics, GA4 eller någon annan mätplattform. Det viktigaste är vad vi gör med data, hur vi integrerar den, utnyttjar den och hittar meningsfulla insikter.

Håll din mätplan och vad som är viktigt för dig som en kontaktpunkt när du kopplar data till dina marknadsförings- och SEO-mål.

Få gratis prisförslag

error:
TOTAL
Sök