TOTAL webbhantering

Varför varumärken bör prioritera SEO-nyckelord i botten av tratten

Innehållsförteckning

Upptäck de tre typerna av nyckelord för botten av tratten och varför du behöver dessa höga konverteringsnyckelord mer än i de översta nivåerna.

Vikten av sökintention i SEO

Konceptet sökintention är väl etablerat inom SEO, och rekommendationen är att marknadsförare ägnar stor uppmärksamhet åt detta vid valet av organiska sökord.

Men trots att mycket har skrivits om sökintention i SEO (till exempel dessa två utmärkta artiklar på SEJ om att skapa innehåll som uppfyller sökintentionen och förstå hur människor söker) saknas ofta tydliga instruktioner om hur varumärken ska prioritera nyckelord.

Olika typer av sökintention

När det talas om sökintention konstateras oftast att sökfrågor sträcker sig från informativa (personer som vill lära sig om ett ämne) till jämförande (personer som jämför lösningar på deras problem) och slutligen till transaktionsrelaterade (personer som vill köpa).

Detta visualiseras ofta som en marknadsföringstratt.

SEO-resurser är begränsade

Den allmänna rekommendationen att ha innehåll för alla faser av tratten och sökintentioner vore idealisk om företag hade obegränsade resurser. Men inget varumärke har detta.

Även med AI-assisterat skrivande, som gör det lättare att producera stora mängder innehåll, gäller fortfarande att Google prioriterar innehållskvalitet och bakåtlänkar.

Eftersom SEO-resurser är begränsade, bör nyckelord prioriteras utifrån vad som genererar mest avkastning, det vill säga leads och försäljning från SEO.

Botten av tratt-nyckelord konverterar bäst

Många SEO- och innehållsteam antar att mer trafik är bättre och fokuserar på att öka trafikmängden snarare än konverteringsgraden.

Enligt vår erfarenhet konverterar sidor som rankas för nyckelord i botten av tratten ofta flera procent (1 % – 5 %), medan informativa sidor i toppen av tratten konverterar en bråkdel av en procent (0,01 % – 0,5 %).

Exempel från verkligheten

I en analys av 60+ innehållsdelar för en programvarukund konverterade botten av tratt-innehåll i genomsnitt 25 gånger högre än innehåll riktat mot toppen av tratten. Botten av tratten hade en konverteringsfrekvens på 4,78 %, medan toppen av tratten endast 0,19 %.

Tre typer av nyckelord i botten av tratten

Kategorisökord

Kategorisökord, som ”bästa SEO-verktyg”, har hög konverteringsgrad och bör alltid riktas in i SEO-strategin.

Jämförande sökord

Nyckelord som ”Adidas vs Nike löparskor för damer” indikerar att sökaren är nära ett köpbeslut. Dessa sökord konverterar ofta lika högt som kategorisökord.

”Jobb som ska göras”-nyckelord

Dessa nyckelord signalerar en specifik uppgift, som ”hur gör man konkurrenters sökordsforskning?” Om ditt företag kan erbjuda en lösning bör dessa nyckelord prioriteras.

Slutsats

De flesta företag sprider sina SEO-insatser över hela tratten, men enligt vår erfarenhet ger det högre ROI att prioritera nyckelord i botten av tratten. Genom att fokusera på kategorisökord, jämförande sökord och ”jobb som ska göras”-nyckelord kan SEO-strategin bli betydligt mer effektiv och lönsam.

Få gratis prisförslag

error:
TOTAL
Sök