TOTAL webbhantering

Hur man är effektiv med en SEO-budget under nedgångar

Innehållsförteckning

Oavsett en nedgång eller andra faktorer som påverkar en budget, följer här sju prioriteringar som du ska göra när du har en mindre SEO-budget.

Som SEO-proffs har vi varit med om detta tidigare

Lugna tider. Nedgångar. Budgetnedskärningar. Utmaningar som påverkar våra planer och vad vi behöver för att få jobbet gjort.

På flera sätt kan vi använda våra tidigare erfarenheter för att hitta sätt att vara bättre och mer effektiva med våra strategier.

SEO är inte immun mot budgetnedskärningar i osäkra tider (ja, jag är också trött på den frasen).

Oavsett om det är en lågkonjunktur, pandemi eller annan lokal eller global situation kan en nedgång påverka marknadsföringsbudgetar och vad vi kan göra för våra organisationer, varumärken eller kunder.

Vid en nedgång eller andra faktorer som påverkar SEO-budgetar finns det sju saker som jag vill dela med mig av att göra när man har en mindre SEO-budget.

Min uppriktiga förhoppning är att du inte behöver möta det scenariot, men om du gör det – utnyttja dessa tips för att få ut det mesta av det du har att jobba med.

Efterfrågeanalys

Det viktigaste att förstå när faktorer som påverkar budgetar är knutna till affärs- och marknadsvillkor är effekten det har på efterfrågan.

Är du på varumärkessidan, en byrå eller en konsultfirma som fokuserar på en enda bransch, har du förmodligen några idéer.

Men om budgetar minskas eller skärs ned för SEO och du måste göra mer med mindre, behöver du göra en analys för att se om efterfrågan har minskat totalt sett för din produkt, tjänst eller marknad.

Är det färre personer som söker? Är det färre som går igenom tratten eller kundresan? Finns det ett nytt avbrottsställe som inte fanns tidigare?

Se över målen igen

I likhet med efterfrågeanalysen måste du se över målen mer allmänt. Även om marknaden är densamma, måste du omvärdera dina egna förväntningar – och intressenternas – om du får mindre budget eller färre resurser att arbeta med.

Kan du göra lika mycket som tidigare med en mindre budget? Kan du arbeta med färre interna och externa resurser och ändå lyckas med SEO?

Även om efterfrågan på marknaden inte har förändrats, kan du förvänta dig att resultaten inte kommer att vara desamma om du behöver skära ner på innehåll, teknisk support eller SEO-strategi.

Se över dina mål, kommunicera dem och gör dem så objektiva och kopplade till budget och resurser som möjligt. Om du blir ombedd att göra mer med mindre är det okej, men var medveten om vad det innebär!

AI är ett bra verktyg som kan hjälpa dig att göra mer med mindre, så utnyttja det där du kan på smarta och kvalitetsmässiga sätt.

Smalt digitalt fotspår

Jag ogillar det här tipset, men det är viktigt. För mig handlar det vanligtvis om att mer är bättre – om det är av hög kvalitet. Oavsett om det gäller innehåll, funktioner, användbarhet eller delar av kundresans vägar och trattar.

Men i magra tider eller med begränsade resurser måste du begränsa ditt digitala fotavtryck.

Om efterfrågan på marknaden minskar, var uppmärksam på var människor fortfarande söker och har behov.

Det kan innebära att du förkortar din ämnes- och sökordslista för att fokusera på den del av tratten där du vill vara starkast eller på det mest lönsamma produkt- eller tjänsteerbjudandet.

Med ett smalare fokus och färre resurser kan du också minska din webbplats resursbehov.

Om det blir mer detaljerat i ett visst avsnitt, underavsnitt, underdomän eller mikrowebbplats, kommer du sannolikt att behöva fatta beslut och göra strategiska val som du inte skulle ha gjort i bättre tider.

Du kanske inte kan optimera en hel webbplats, så fokusera där det ger bäst resultat.

Fokusera resurser

SEO är omöjligt att genomföra ensam. Det kräver resurser inom IT, webbutveckling, UX, innehållsskapande, varumärkesstrategi, juridik och ledningsgodkännande.

När budgeten minskas måste man vara mycket fokuserad på hur de återstående pengarna används.

Om du har tillräckligt med kontroll måste du prioritera hur du fördelar budgeten och resurserna.

Det kan innebära att prioritera innehåll framför tekniska uppdateringar, tekniska förbättringar framför UX, eller CRO framför länkbygge.

Var smart, använd din uppdaterade strategi och mål, och fördela resurserna så att du inte blir för begränsad.

Kortsiktigt fokus

Vad kan vinnas på kort sikt? Dina marknadsvillkor, mål och budgetbegränsningar hjälper dig att avgöra detta.

Har du bara en liten budget kvar? Lägg den på de mest prioriterade åtgärderna.

SEO är stort och komplext, och det är lätt att tappa tråden. Fokusera på vad som ger bäst resultat på kort sikt och försök att inte tänka för mycket på långsiktiga strategier just nu.

Om du behöver bibehålla verksamheten och uppnå avkastning på kort sikt, satsa på det som har störst chans att lyckas snabbt.

Långsiktigt fokus

Om du har möjlighet att tänka långsiktigt kan du använda denna tid till att bygga en starkare grund.

Investera i webbplatsteknik, infrastruktur, innehåll, tankeledarskap och att stärka din auktoritet inom din bransch.

Om dina konkurrenter drar ner på sina insatser ger det dig en chans att komma ut starkare när efterfrågan återhämtar sig.

Mätinsatser

Sluta aldrig mäta vad som händer. Ha alltid en uppsättning prestandadata för att objektivt bedöma effekten av nedgångar, budgetminskningar och marknadsförändringar.

Mätningar hjälper dig att fatta informerade beslut och ge riktmärken för framtiden.

Slutsats

En minskad SEO-budget är bättre än ingen budget alls.

Om du kämpar med en minskad budget, fokusera på vad du kan göra med de resurser och möjligheter du har.

Var stark – SEO är fortfarande viktigt, och genom att arbeta smart kan du komma ut starkare på andra sidan.

Få gratis prisförslag

error:
TOTAL
Sök