Googles Search Relations Team rekommenderar att du vid val av domännamn bör prioritera ditt långsiktiga varumärke framför sökordscentrerade SEO-strategier.
Nyckelordskontroversen
I det senaste avsnittet av podcasten ”Search Off The Record” diskuterade Googles Search Relations Team, bestående av John Mueller, Gary Illyes och Martin Splitt, frågan om hur sökord i domännamn påverkar webbplatsers rankning i sökmotorer.
Diskussionen började med att Mueller frågade: ”Angående domännamn, ska jag inkludera sökord i mitt domännamn eller satsa på ett starkt varumärke?” Illyes svarade med ett skratt, vilket antydde att det inte fanns något enkelt svar på frågan.
”Ur Googles perspektiv eller från ett sökperspektiv… Nja, jag kan inte avgöra om det är från ett sökperspektiv. Men från Googles och Steves perspektiv tror jag inte att det spelar någon roll”, konstaterade Illyes.
Användarens perspektiv
Illyes förklarade att även om närvaron av sökord inte nödvändigtvis påverkar sökmotorrankningen, kan det påverka användarnas beteende.
”Till exempel, om jag vill ta ett passfoto, har jag de konstiga sajterna som riktar in sig på alla typer av foton. Och så har du passportphoto.com. Som användare är jag mer benägen att klicka på passportphoto.com av någon anledning”, förklarade Illyes.
Rollen av bindestreck och exakta matchande domännamn
När Splitt undrade om användningen av bindestreck i domännamn eller exakt matchande domäner fortfarande hade någon betydelse, svarade Illyes:
”Allt som finns i webbadressen kan tekniskt manipuleras av webbplatsägaren. Så vi vill nog inte lägga så mycket vikt på den typen av input. Vilket innebär att det i rankningen kanske inte hjälper så mycket som folk tror.”
Med andra ord, från ett sökmotorperspektiv spelar det ingen roll om det finns ett bindestreck i domännamnet.
Illyes påpekade dock att det ur ett användarupplevelseperspektiv förmodligen är mer lättläst att ha ett bindestreck i domännamnet.
Att se bortom nyckelord: varumärkesperspektivet
När samtalet styrde mot de mer långsiktiga konsekvenserna av att välja domännamn, rekommenderade Mueller att fokusera mer på varumärket än på sökorden.
Han förklarade: ”Din webbplats kommer förmodligen att utvecklas över tiden. Du kanske säljer potatisskalare nu, men om ett år kanske du även säljer avokadoskalare. Och om din webbplats heter bestpotatopeeler2023.com, skulle det bli besvärligt att börja sälja avokadoskalare.”
I slutändan föreslår Google Search Relations-teamet att inkorporeringen av sökord i domännamn bör vara baserad på affärsbehov och strategi snarare än en ren SEO-taktik.
Som Mueller påpekade bör du tänka långsiktigt, då det kan vara besvärligt att ändra domännamnet senare. Du bör sträva efter att behålla det så länge som möjligt.