Är det en bra idé att matcha hur Google skriver om titeltaggarna i SERP? John Mueller ger sin åsikt.
Googles John Mueller svarade på om det är en rimlig idé att matcha titelelementet med hur Google skriver om dem på sökmotorns resultatsidor (SERP).
Någon på Mastodon märkte att Google ändrade titelelementen på deras webbsidor. Oftast tog webbplatsnamnet bort från titeln.
Detta tycktes indikera för dem att Google kanske ser webbplatsnamnet som överflödigt och att de kanske borde slopa webbplatsnamnet från titeltaggen helt och hållet.
Ska du matcha hur Google skriver om titeltaggen?
Detta är deras fråga:
Google ändrar titlar och för det mesta tar det bort webbplatsnamnet från titeln.
Till exempel, om din sidtitel är Vad är SEO och hur fungerar det? | Webbplatsnamn
Då kommer det att skriva om det som ”Vad är SEO och hur fungerar det?”
Det verkar som att vi inte bör inkludera webbplatsnamnet i titeltaggen. (Eftersom Google redan har introducerat webbplatsnamn)
Googles John Mueller svarade:
Jag skulle inte anta att en omskriven version är bättre (för SEO eller för användare), och jag skulle rekommendera att du behåller ditt webbplatsnamn där — eftersom det gör det lättare att bekräfta ett webbplatsnamn som vi visar ovanför titeln.
Det är också ett välkänt mönster, så jag skulle inte ändra det bara för Google.
Mueller tillade i en eftertanke:
Nu när du nämnde det föreställer jag mig att det här (att matcha titelelementet till vad Google visar) är något som många människor gör…
Är det bra för SEO att matcha titelelement till vad Google visar?
Varje fråga om vad som är bra för SEO i förhållande till HTML-element bör övervägas i ljuset av hur World Wide Web Consortium (W3C) har definierat det elementet.
W3C definierar standarderna för HTML och Google följer till stor del dessa standarder.
Vad W3C säger om titelelementet är att syftet är att definiera vad webbsidan (kallad ett dokument) handlar om.
Så här definieras titelelementet officiellt:
Titeln på ett dokument anges av TITEL-elementet.
Detta bör identifiera innehållet i dokumentet i ett ganska brett sammanhang.
Titeln är inte en del av dokumentets text, men är en egenskap för hela dokumentet.
Så de viktigaste lärdomarna om titelelementet är att:
- Titeln kommunicerar vad dokumentet handlar om i ett ganska brett sammanhang
- Titelelementet är en egenskap hos hela dokumentet
Det betyder att det inte är en egen sak i sig, som en individuell rubrik, utan snarare kommunicerar för hela dokumentet.
Googles officiella rekommendationer för titelelement (på Google Search Central) för titeltaggar återspeglar vad W3C rekommenderar i lite mer detalj.
Google rekommenderar att titelelement ska vara beskrivande och koncisa. Titelelementen bör inte vara vaga.
Slutligen rekommenderar Google att du kortfattat varumärkesmärker titeln. Det betyder att det är bra att använda webbplatsnamnet, men att upprepa en marknadsföringsslogan över hela webbplatsen är inte nödvändigtvis koncist.
Varför Google skriver om titlar
När Google började skriva om fler titlar för några år sedan klagade många SEO-specialister på det.
Det som var vanligt i de exempel som många delade är att titelelementen inte lyckades beskriva vad sidan handlade om.
Titelelementen innehöll ofta de riktade sökorden, men inte en kortfattad beskrivning av vad sidan handlar om.
Detta är inte förvånande, med tanke på att många SEO-webbplatser rekommenderar att du lägger till nyckelord i titeltaggen istället för att rekommendera att beskriva vad sidan handlar om.
Självklart, om nyckelordet är relevant för vad dokumentet handlar om, lägg in det där om du vill.
En annan anledning till att Google skriver om titlar är att beskrivningen av hela sidan inte är lämplig.
Till exempel rankar Google ofta en webbsida för vad som i huvudsak är ett undertema till huvudämnet på webbsidan.
Detta händer när Google rankar en webbsida för en fras som är i mitten av dokumentet.
Det är vettigt att skriva om titelelementet för att matcha sammanhanget för vad sidan rankas för.
Google Search Central säger detsamma:
Målet med titellänken är att bäst representera och beskriva varje resultat.
Om Google rankar sidan för ett undertema till huvudämnet är det vettigt för Google att ändra titelelementet till något som är relevant för sökfrågan.
Lärdom: Ska du matcha Googles titelomskrivning?
Det är förmodligen inte en bra idé eftersom Google kanske rankar sidan för ett undertema.
Om du vill ha en verklighetskontroll angående titelelementet kan du testa att mata in dokumentets text i ChatGPT och be den att sammanfatta den med tio ord.
Det är rimligt att de flesta vet vad deras egna webbsidor handlar om, så ge det ett försök.