Martin Splitt från Google säger att Google Discover är en organisk funktion som följer användarnas efterfrågan och vanor.
Googles Martin Splitt svarade under Office Hours-sessionen i juli 2023 på en fråga om vad man ska göra efter att trafiken från Google Discover ebbat ut. Martin erbjuder snabba insikter om vad Google Discover fokuserar på.
Google Discover
Discover är ett flöde av artiklar som användare kan finna intressanta.
Google använder signaler angående vilka en användares intressen är för att visa innehåll som är relaterat till dessa intressen. Det är inte känt vad dessa intressesignaler är.
Det finns ingen dokumentation med specifik information om vilka signaler Google använder för att fastställa en användares intresse.
Men det är uppenbart för alla som ägnar uppmärksamhet åt Discover att en av signalerna kan vara vad en användare söker efter.
Hur får man och underhåller Google Discover-trafik?
Detta är den fråga som ställs:
Inte längre i Google Discover… Vad ska man göra för att komma tillbaka?
Googles Martin Splitt svarade:
Discover är en organisk funktion som följer användarnas efterfrågan och vanor.
Så det finns inget enkelt svar på hur man får tillbaka Discover-trafiken.
I allmänhet kan innehåll som är indexerat och uppfyller våra innehållsriktlinjer inkluderas i Discover.
Men… Discover-trafiken är svår att förutsäga och kommer att gå upp och ner.
Google fokuserar på användarnas efterfrågan och vanor
Den beskrivningen av hur Google Discover fungerar är användbar, eftersom den belyser hur urvalsprocessen är kopplad till vad användarna vill se.
Googles sida om hur man kommer in på Google Discover erbjuder dessa tips:
Nya och tidlösa ämnen
Medan Google visar tidlöst innehåll som är relevant, letar systemet också efter färskt innehåll om särskilda ämnen som tenderar att behöva uppdatering.
Till exempel är ämnen som sport, teknik, underhållning och vissa produkter i ett konstant tillstånd av förändring, med nya utvecklingar och ämnen som dyker upp varje dag, dygnet runt.
Andra ämnen, som recept, förändras inte så mycket, om inte en kock designar en ny twist på ett gammalt recept.
Google ger råd:
Innehållet i Discover uppdateras automatiskt när nytt innehåll publiceras, men Discover är utformat för att visa alla typer av användbart innehåll från hela webben, inte bara nyligen publicerat innehåll.
Skriv om ämnen, inte sökord
Ett vanligt misstag jag ser i SEO-branschen är att fokusera för hårt på sökord eller ordens semantik och inte tillräckligt på ämnen.
Enligt min erfarenhet är det slöseri med tid att fokusera på ordens semantik. Fokusera på ämnen av intresse.
Ämnen handlar om vad som händer i branschen och att förstå vad människor är intresserade av just nu.
Enligt min mening gör fokus på ämnen författaren bättre på att tillhandahålla vad människor behöver – och det är vad Google Discover letar efter.
Google Discover-webbsidan erbjuder detta:
Som en del av Google Sök använder Discover många av de signaler och system som används av Sök för att avgöra vad som är nyttigt, användarcentrerat innehåll.
Signaler som används av Google Discover
När ämnet är klart handlar det om att skriva artikeln på ett sätt som gör det tydligt vad ämnet i artikeln är.
Det är här sökordsfokuserade skribenter och SEO-experter som är oroliga för det semantiska går vilse.
Enligt min faktiska erfarenhet är det en artikel som fokuserar på ämnet och kommunicerar det ämnet väl som rankas högt.
När du tittar på en översikt över de rubrikelement som används i en artikel ska en ämnesfokuserad artikel ha rubriker som gör det enkelt att veta ämnet, utan att behöva läsa meningarna.
Rubriköversikten är att se skogen – du ser inte de enskilda träden (meningarna) utan den övergripande vyn.
Planera ditt innehåll så att det är organiserat och följer ämnets behandling, som en berättelse med kapitel.
Google listar följande bästa praxis:
- Använd sidtitlar som fångar kärnan i innehållet
- Inkludera övertygande bilder av hög kvalitet i ditt innehåll
- Tillhandahåll innehåll som är lägligt gällande aktuella intressen, som berättar en historia väl eller ger unika insikter
Google avråder också från vilseledande titlar, överdrifter, att anspela på upprördhet och morbida eller chockerande ämnen.
Slutsats
Google Discover kan vara en stor källa till trafik, men trafiken är inte konsekvent.
Enligt min erfarenhet är det en bra strategi att fokusera på ämnet, skriva bra, använda en korrekt centrerad och relevant bild och hålla sig uppdaterad, för att öka sannolikheten för att få trafik från Discover.