Google stämmer en medlem av en rank and rent-Facebookgrupp som skapat hundratals falska Google Business-profiler.
Google stämmer en onlinemarknadsförare för överträdelse av användarvillkoren och för att förhindra att denne orsakar ytterligare skada på Google, företagare och konsumenter. Personen som stäms är medlem i en offentlig Facebookgrupp vid namn ”Rank and Rent – GMB Strategy & Domination”. Stämningsansökan hävdar att denne har vilselett användare, deltagit i aktiviteter som strider mot både federala och statliga lagar samt brutit mot sitt avtal med Google enligt deras användarvillkor.
De tilltalade står inför tre huvudanklagelser: bedräglig verifiering av icke-existerande företagsprofiler, publicering av falska recensioner på företagsprofiler och försäljning av autentiska företagsleads till ovetande kunder som söker tjänster från företagen som listas på de tilltalades falska företagsprofiler.
De två enheterna som stäms är GMBEye och Rafadigital, vilka Google knyter samman som ett och samma företag.
Rank and rent
Rank and rent är en strategi där någon skapar en företagswebbplats och en motsvarande företagsprofil med avsikt att antingen sälja leads, hyra ut den till företag för ett fast pris eller sälja hela företagsprofilen och webbplatsen. Denna praxis blev särskilt framträdande omkring 2019.
Anmärkningsvärt nog, vilket tyder på en nivå av naivitet (brist på visdom, erfarenhet eller omdöme) bland de involverade i rank and rent, driver utövarna en offentlig Facebooksida där de öppet diskuterar strategier och annonserar försäljningen av sina webbplatser och företagsprofiler.
Googles stämningsansökan innehåller en skärmdump från den offentliga Facebookgruppen, tillsammans med en beskrivning av svaranden som påstår sig hyra ut och sälja GMBs.
Den tilltalade var medlem i en rank and rent-Facebookgrupp där det tydligt framgick att han hyr ut Google Business-profiler och säljer dem, vilket är en del av rank and rent-konceptet. En skärmbild från rank and rent-Facebookgruppen har publicerats som bevis i Googles rättegång.
Stämningsansökan beskriver affärspraxisen
Efter att svaranden framgångsrikt har verifierat dessa påhittade företagsprofiler fortsätter de antingen att sälja annonsen eller justera den falska företagsinformationen för att göra företagsprofilen mer attraktiv för potentiella köpare.
Ibland överlämnar svaranden kontrollen över bedrägligt verifierade företagsprofiler, uppdaterade med icke-certifierad information från ett verkligt företag, till sina köpare. Företaget erbjöd bland annat verifiering av Google Business-profiler och utlovade samtidigt en hög listplacering.
Google söker ersättning för skador
Google begär att de tilltalade ska betala tre gånger beloppet av de faktiska skadorna, advokatkostnader och prejudikatränta. En webbsida från Cornell University Law School beskriver innebörden av prejudikatränta.
Borgenären, oftast den som går till domstol, kan ta ut ränta från det belopp som fastställs i domen för att ersättas för eventuell skada som inträffade innan domen. I fallet Short mot U.S. beviljade Federal Circuit det amerikanska urfolket prejudikatränta för att återbetala intäkter som genererats av timmeravverkning, från vilken de felaktigt uteslöts.
Googles användarvillkor
Människor är ibland nonchalanta när de bryter mot Googles användarvillkor och förlöjligar reglerna, hävdar att de inte är juridiskt bindande och tar dem inte på det allvar som de borde.
Google har stämt den tilltalade för att denne har brutit mot användarvillkoren för Google Maps och Google Business Profiles. Denna stämningsansökan understryker vikten av att inte ta lätt på att bryta mot Googles användarvillkor. Enligt denna stämningsansökan har Google befogenhet att verkställa sina användarvillkor i domstol.