TOTAL webbhantering

Dynamisk rendering: Ska du fortfarande använda det?

Innehållsförteckning

Dynamisk rendering kan vara en idealisk tillfällig lösning. Läs om när du ska använda den och vilka frågor du behöver ställa innan du gör det

Dynamisk rendering kan effektivt lösa dina JavaScript SEO-problem, men Google rekommenderar att det bör vara en tillfällig snarare än en långsiktig lösning.

Eftersom det lägger till ett extra lager av komplexitet när du bygger din webbplats rekommenderas det att implementera hydrering, statisk rendering eller rendering på serversidan istället.

Både Bing och Google anser att dynamisk rendering är tillräckligt viktig för att tillkännage som en snabbkorrigering för Googles sökgenomsökning och indexeringsproblem med JavaScript.

Detta innebär att webbutvecklingsteam och den tekniska SEO-communityn måste förstå den dynamiska renderingsprocessen och varför den endast bör betraktas som en tillfällig lösning.

Vad är dynamisk rendering?

Dynamisk rendering kombinerar det bästa av två världar genom att presentera ditt JavaScript-innehåll på olika sätt.

Fullständigt renderat innehåll (en statisk HTML-version av sidorna) skickas till sökmotorer, medan vanliga webbplatsbesökare får normalt innehåll (renderat på klientsidan).

Denna renderingsteknik gör att din webbplats dynamiskt kan upptäcka sökrobotar som Googlebot och gör det möjligt för Google att genomsöka och indexera ditt innehåll utan att köra JavaScript.

Eftersom den tillhandahåller relevanta webbplatser till användare och sökmotorrobotar hjälper dynamisk rendering till att minimera den genomsökningstid som behövs för alla dina sidor.

Alla webbplatser behöver inte dynamisk rendering, men hur fungerar det?

Hur dynamisk rendering fungerar

Att implementera dynamisk rendering kan vara utmanande, resurskrävande och tidskrävande.

Den dynamiska renderingsprocessen fungerar vanligtvis genom att betjäna hela JavaScript-upplevelsen för användare och HTML-filerna för att söka efter robotar.

  • En extern dynamisk renderare, till exempel Prerender.io, installeras på servern för att identifiera sökrobotar.
  • Förfrågningar från sökrobotar dirigeras till renderaren, som fungerar som en översättning av innehållet som är lämpligt för sökroboten (till exempel en statisk HTML-version). Denna sida cache-lagras sedan.
  • En mänsklig användarförfrågan hanteras normalt och skickar dem till webbplatsen. Du kan också använda den här delen av den dynamiska renderingsprocessen för att avgöra om användarna kräver skrivbords- eller mobilinnehåll.

Vilka problem kan dynamisk rendering lösa?

Dynamisk rendering hjälper Google att genomsöka och indexera din webbplats snabbare genom att välja ut relevant innehåll som genereras av JavaScript.

Detta innebär att sökmotorerna får sidor snabbare, vilket gör att de kan komma igenom fler sidor på din webbplats – vilket gör fler av dina sidor synliga på sökmotorns resultatsidor (SERP).

Genom att eliminera behovet av sökmotorer som bearbetar JavaScript kan du optimera hastighetsrelaterade genomsökningsbudgetproblem och förhindra att sökmotorer saknar ditt JavaScript-laddade innehåll.

Detta gör tekniken idealisk för stora webbplatser som genererar mycket innehåll som uppdateras ofta (till exempel en e-handelsbutik med ett roterande lager).

Mer innehåll som indexeras i Google kommer att hjälpa dina marknadsföringsinsatser för innehåll och investeringar i organiska sökkanaler.

Ska du fortfarande använda dynamisk rendering?

Dynamisk rendering är fortfarande en utmärkt matchning för stora, JavaScript-tunga webbplatser som ständigt utvecklas – men bara som en kortsiktig lösning.

Det är också fördelaktigt för företag som behöver få ut det mesta av sin genomsökningsbudget och har låga tekniska resurser.

Eftersom det är snabbare och mindre resurskrävande än rendering på serversidan är det också lättare att distribuera.

Det finns tre fall där webbutvecklare bör överväga att tillfälligt använda dynamisk rendering:

  • Om du har en stor webbplats med snabbt föränderligt innehåll som kräver snabb indexering – detta hjälper till med rankningar och driver trafik och intäkter.
  • Om din webbplats förlitar sig på modern JavaScript-funktionalitet kan dynamisk rendering övervinna begränsningarna med att bearbeta JavaScript i stor skala samtidigt som antalet HTTP-förfrågningar minimeras.
  • Om din webbplats är beroende av delning i sociala medier och chattprogram som kräver åtkomst till sidinnehåll – inbäddningsbara sociala medieväggar, widgetar etc.

Är dynamisk rendering maskering?

Google beskriver maskering (cloaking) som att skicka olika innehåll eller webbadresser till mänskliga användare och sökmotorer med avsikt att manipulera sökrankningar och vilseleda användare.

Det anses vara en svart hatt-SEO-taktik – till exempel att visa en sida om hundar för användare och en sida om katter för sökrobotar.

Även om dynamisk rendering skickar olika innehåll till båda parter, är det endast för att förrendera ditt innehåll för bots.

Om du implementerar dynamisk rendering ska du minimera skillnaderna mellan den version av sidan som du skickar till sökrobotar och den version som går till användare.

Att servera samma slutinnehåll till sökrobotar och mänskliga användare gör det möjligt för Google att indexera enkelt, snabbt och ekonomiskt.

Hur man använder dynamisk rendering som en lösning

Enligt Google kan dynamisk rendering användas som en lösning på problemet om din webbplats har JavaScript-genererat innehåll som inte är tillgängligt för sökmotorer.

Om dina bots har problem med JavaScript-genererat innehåll ska du använda dynamisk rendering för att upptäcka dem och leverera en serverrenderad version utan JavaScript. En renderad version av innehållet på klientsidan visas sedan för användare.

Å andra sidan skapar dynamisk rendering ytterligare, överflödiga komplexiteter och resurser för Google. Eftersom det genererar många förrenderingsförfrågningar kan det avsevärt sakta ner din server.

Dynamisk rendering är inte ett lönsamt långsiktigt alternativ, eftersom det kräver att du underhåller två separata versioner av din webbplats.

Du måste verifiera separat att din webbplats är väl optimerad för användare och sökrobotar, vilket tar upp dyrbar tid för dina SEO- och utvecklingsteam som skulle kunna spenderas bättre någon annanstans.

Slutligen innebär dynamisk rendering att dina kunder serveras en renderad version av din webbplats på klientsidan. Om användare har äldre enheter som inte är byggda för att hantera stora mängder JavaScript kan detta leda till dålig sidprestanda och en negativ användarupplevelse.

Sammanfattning

Dynamisk rendering är ett idealiskt tillfälligt sätt att reparera dina JavaScript SEO-problem. Ställ dig själv följande frågor innan du bestämmer dig för att gå vidare med det:

  • Är din webbplats indexerbar?
  • Använder din webbplats JavaScript för en del eller allt av dess innehåll?
  • Ändras ditt innehåll regelbundet?
  • Står du inför budgetbegränsningar?
  • Har ditt ingenjörsteam för mycket att göra för att implementera rendering på serversidan?

Dynamisk rendering finns för att korrigera webbsidor som inte visas på sökmotorns resultatsidor, men vi rekommenderar alltid rendering på serversidan.

När allt kommer omkring är det lättare att underhålla bara en version av en webbplats. Dessutom är det mer tidseffektivt, eftersom du inte behöver verifiera om versionerna för användare och Googlebot är identiska.

När du har vägt upp dina utvecklingsresurser och tekniska möjligheter, leta efter möjligheter att byta till rendering på serversidan så att alla användaragenter får samma innehåll.

Få gratis prisförslag

error:
TOTAL
Sök