Den stora mängden SEO-analysverktyg som finns tillgängliga kan vara överväldigande, särskilt om du precis har kommit igång. Vår guide kan hjälpa dig att begränsa urvalet.
Den här guiden är avsedd att vara din ultimata resurs för att använda SEO-analysverktyg på bästa sätt.
Varje verktyg är utformat för att utföra en specifik SEO-uppgift – och priserna varierar från gratis till dyra.
I den här guiden har vi bestämt oss för att visa de bästa tillvägagångssätten och tillhandahålla verktyg som kan utföra specifika funktioner, även om vissa kan överlappa varandra i omfattning.
Vi har också delat in guiden i avsnitt som du kan använda för att slutföra vår arbetsbok för SEO-analys.
Det är viktigt att notera: Författaren av denna guide har ingen ekonomisk relation till något av dessa verktyg – bortsett från att de har använts under varje SEO-granskning jag har gjort (och jag har gjort många!).
Tekniska SEO-granskningsverktyg
Google Search Console
Med Google Search Console kan du spåra statistik som klick, visningar, position och klickfrekvenser (CTR). Det är också möjligt att se din statistik i Google Discover och Google News.
Google Search Console spårar även utvalda utdrag som webbplatslänkar, länkstigar, mobilsidor och videoklipp.
Viktiga funktioner: Ett viktigt verktyg för SEO-proffs då det låter dig spåra data direkt från Google. Det ger även insikter om Google-algoritmuppdateringar, webbplatsfel med mera.
Prissättning: Gratis
Google Analytics
Google Analytics är ett av de bästa verktygen för att spåra webbplatsens prestandadata från olika kanaler.
Viktiga funktioner: Med en robust mekanism för datainsamling kan du skapa rapporter som är enkla att förstå.
Google förklarar att du kan låsa upp kundcentrerad mätning, vilket hjälper dig att analysera hur kunder interagerar på dina webbplatser och applikationer.
Prissättning: Gratis. Google Analytics 4 ersätter Universal Analytics i juli 2023, så se till att byta innan dess.
Google Trends
Google Trends är ett unikt verktyg som ger data för att informera din SEO-strategi. Det visar intresset för en sökterm över tid.
Viktiga funktioner: Söker efter sökord med data som visar popularitet snarare än sökvolym.
När du söker på Google Trends visas ett tidsdiagram över den relativa betydelsen av termen.
Prissättning: Gratis
Google Rich Results Testing Tool
Med detta verktyg kan du testa din strukturerade data.
Viktiga funktioner: Med kod- eller URL-inmatning kan du kontrollera att din strukturerade data valideras enligt Googles standarder.
Om den inte valideras kan det påverka hur din strukturerade data visas.
Prissättning: Gratis
Google Mobile-Friendly Test
Detta verktyg verifierar om din webbplats är mobilanpassad.
Viktiga funktioner: Google rekommenderar att det används som en del av en kontroll- och reparationsprocess för mobila användarproblem.
Prissättning: Gratis
Screaming Frog
Screaming Frog är de facto-standarden för tekniska SEO-revisioner.
Viktiga funktioner: Låter dig analysera JavaScript, kanoniska problem, brutna länkar och duplicerat innehåll. Verktyget kan även skapa XML-webbplatskartor och integreras med Google Analytics och Google Search Console.
Prissättning: 259 USD per år.
Semrush
Semrush erbjuder verktyg för SEO-granskningar, länkbyggnad och innehållsmarknadsföring.
Viktiga funktioner: Genomför över 120 kontroller, identifierar problem med sidhastighet, genomsökbarhet och bakåtlänkar.
Prissättning: Pro: 119 USD/månad, Guru: 229,95 USD/månad, Business: 449,95 USD/månad.
On-page granskningsverktyg
Frase.io
Frase.io är en omfattande molnbaserad on-page SEO-applikation.
Viktiga funktioner: Automatiserade AI-genererade innehållsupplägg och anpassade arbetsflöden.
Prissättning: Solo: 14,99 USD/månad, Basic: 44,99 USD/månad, Team: 114,99 USD/månad.
Surfer SEO
Surfer SEO optimerar innehåll och granskar sidor.
Viktiga funktioner: Innehållsoptimering, sökordsanalyser, AI-outlines och Google Chrome-tillägg.
Prissättning: Basic: 59 USD/månad, Pro: 119 USD/månad, Business: 239 USD/månad.
Viktiga slutsatser
Med alla SEO-granskningar är rätt verktyg en oerhört kraftfull resurs.
Verktyg är inte alla skapade lika, och det är viktigt att jämföra dem för att säkerställa relevanta rekommendationer.
Slutligen kan vissa problem som flaggas av ett verktyg visa sig vara obetydliga. En SEO-revision är analysbaserad – verktyg hjälper, men det är kunskap och erfarenhet som gör den verkliga skillnaden.