Vi granskar de bästa sökordsforskningsverktygen, från de vanliga gratisversionerna och de tre stora betalda verktygen, till några mindre kända verktyg att prova.
Fråga vilket SEO-proffs som helst och de kommer att berätta vilken otacksam uppgift det är att försöka göra sökordsforskning utan ett sökordsforskningsverktyg. Det är så gott som omöjligt att bygga en omfattande lista över sökord med månatliga sökvolymer.
Eftersom sökordsforskning är en av de viktigaste delarna i alla sökmotoroptimeringsstrategier är de rätta sökordsforskningsverktygen en viktig del av din SEO-verktygsback.
Om du är ny inom SEO eller bara letar efter nya verktyg att prova har vi listan för dig.
Vi tar en titt på 16 av de bästa sökordsforskningsverktygen som används av SEO-proffs och hjälper dig att välja rätt för dina behov.
De bästa verktygen för sökordsforskning
Semrush
Semrush är ett av de mest populära sökordsforskningsverktygen på marknaden och erbjuder en omfattande uppsättning SEO-verktyg.
Specifikt för sökordsforskning inkluderar den:
- Nyckelordsöversikt: Precis som ordet antyder ger detta en översikt över nyckelord, inklusive sökvolym, svårighetsgrad, CPC och variationer.
- Keyword Magic Tool: Det här verktyget ger dig nyckelord enligt bred matchning, exakt matchning, frasmatchning och relaterade ord, tillsammans med relevanta mätvärden om sökvolym, avsikt och konkurrenskraft.
- Keyword Manager: Detta verktyg är endast tillgängligt för betalda Semrush-användare och stöder djup analys och dataexport.
- Positionsspårning: Med den här funktionen kan du övervaka hur din webbplats rankas tillsammans med konkurrenterna dagligen.
- Organiska trafikinsikter: Genom att kombinera Google Analytics och Search Console med sina egna data hjälper detta dig att identifiera de nyckelord som faktiskt driver organisk trafik till din webbplats.
Pris: 99,95-449,95 USD/månad
Ahrefs Keywords Explorer
Som en annan komplett SEO-verktygslåda innehåller Ahrefs en sökordsutforskare som ger otroligt djupgående information om nyckelord.
Med hjälp av data från 10 olika sökmotorer ger den mer än nyckelordsförslag; den ger också information om sökvolym, rankningssvårigheter och sökordsrörelse.
Särskilt användbart är den inblick det ger i dina konkurrenter, vilket hjälper dig att identifiera vilka nyckelord de rankar för som du inte gör.
Denna information kan sedan användas för att skapa nytt innehåll för att rikta och fånga den trafiken.
Pris: 83-999 USD/månad
Googles nyckelordsplanerare
Det är bara logiskt att världens mest dominerande sökmotor skulle ge ett verktyg som hjälper dig att identifiera användbara nyckelord.
Google Keyword Planner erbjuder inte lika mycket funktionalitet som några av de andra verktygen, men det har något andra inte har: direktdata från Google.
Det är främst avsett för digitala marknadsförare som annonserar på Google och är ett kostnadsfritt verktyg för alla med ett Google Ads-konto.
Att använda det är enkelt. Skriv bara in ett sökord så ger det dig data om ungefärliga månatliga sökningar, relaterade sökord och budgivningsinformation.
Pris: Gratis med ett Google Ads-konto.
Serpstat
En annan komplett SEO-uppsättning, Serpstat, innehåller verktyg för länkbyggnad, PPC-kampanjhantering och lokal sökoptimering, samt sökordsforskning.
Det påstås använda den största databasen och kan hjälpa dig att identifiera nyckelord, analysera volym, popularitet och konkurrens och spåra dina konkurrenter.
Det som är riktigt coolt med Serpstat är att dess resultat inkluderar webbplatsen i det utvalda utdraget som det första resultatet, för att hjälpa dig att själv göra anspråk på den platsen.
Det innehåller också verktyg för att övervaka populära nyckelord, inklusive sökningar efter region, rankningsspårning och innehållsanalys.
Pris: 59-499 USD/månad
KeywordTool.io
Den mest användbara aspekten av KeywordTool.io är den stora volymen av nyckelordsförslag som det ger.
En sökning på till exempel [apotek] gav totalt 669 sökord.
Dessa ord är försedda med alla relevanta data som ett SEO-proffs kan önska, inklusive konkurrens (både genomsnitt och specifikt sökord), sökvolym och trendinformation.
KeywordTool.io låter dig också filtrera resultat baserat på dina behov. Du kan ange region, språk, plattform och till och med typ.
Liksom de flesta andra sökordsforskningsverktyg som listas här låter det dig analysera dina konkurrenter och identifiera ord och fraser som de rankar för, men inte du.
Pris: 69-129 USD/månad
Moz Keyword Explorer
I världen av SEO-verktyg är Moz en av de största aktörerna. Det är därför ingen överraskning att det innehåller ett sökordsforskningsverktyg.
Moz Keyword Explorer erbjuder både en betald och gratis version (begränsad till 10 frågor per månad) och har omfattande analysverktyg, robusta sökordsförslag och prediktiva mätvärden.
Det ger dig också detaljerad information om SERP, verktyg för att identifiera long-tail-nyckelord och sökfrågor, samt förslag som hjälper dig att rankas internationellt.
Pris: 79-599 USD/månad
Google Trends
Google Trends är ett annat verktyg från det största namnet inom sökmotorer. Det är ett gratis sökordsforskningsverktyg som låter dig söka efter specifika ord och fraser eller relaterade frågor.
Det bryter ner resultat på en mängd användbara sätt, inklusive intresse per region, intresse över tid och relaterade ämnen och frågor.
Du kan också jämföra två sökord för att avgöra om ett trendar mer än ett annat.
Pris: Gratis
AnswerThePublic
AnswerThePublic, som kallar sig självt för ett söklyssningsverktyg, utnyttjar autokompletteringsdata från sökmotorer och använder detta för att bestämma användbara sökfrågor och fraser.
Denna information presenteras sedan i ett visuellt format som gör det enkelt att identifiera sökvolymen dividerat med frågor, prepositioner, jämförelser och relaterade sökningar.
Det ger också en alfabetisk lista över nyckelord.
Det har en gratis version, vilket är användbart om du bara gör en liten mängd forskning.
Pro-versionen är bättre om du regelbundet utför SEO, eftersom den ger dig obegränsade dagliga sökningar, prioriterad kundsupport och anpassningsalternativ.
Pris: 9-199 USD/månad
QuestionDB
QuestionDB är ett bra sätt att upptäcka relevanta nyckelord som andra sökordsforskningsverktyg kanske inte föreslår.
Du anger ett brett sökord, och det returnerar en lista med mycket specifika frågor relaterade till det.
Med detta i åtanke kan du skapa innehåll för att rikta in dig på lågkonkurrensord och -fraser med hög potential, samt etablera auktoritet inom din nisch.
Det har både en gratis och betald version, med gratis konton begränsade till högst 50 resultat per sökning.
Pris: 0-50 USD/månad
Jaaxy
Jaaxy, som hävdar att det är världens mest avancerade nyckelordsverktyg, är ett lättanvänt verktyg som ger dig massor av nyckelordsförslag.
Det är utvecklat för affiliate-marknadsförare och ger en enorm lista över relaterade ord och fraser, samt användbara data om sökvolym, trafik och konkurrentprestanda.
Det innehåller också information om hur din webbplats rankas under spårade sökord.
Pris: Gratis (begränsat till 30 sökordssökningar per månad) – 99 USD/månad
Long Tail Pro
Long Tail Pro är utformat specifikt för att hjälpa SEO-proffs att identifiera long-tail-nyckelord och innehåller fem verktyg för att täcka allt SEO-relaterat:
- Nyckelord
- Rankningar
- Bakåtlänkar
- SERP-analys
- Webbplatsgranskning
Dess sökordsforskningsverktyg erbjuder en hel del funktionalitet som marknadsförare kan finna användbar, inklusive sökordsgruppering, kampanjstatistik och konkurrensanalys.
Dess sanna styrka ligger dock i dess förmåga att avslöja long-tail-nyckelord från en bred start. Det returnerar så många som 400 mycket specifika ord och fraser på några sekunder.
Pris: 24,75 USD
Majestic
Majestic har tre sökordsverktyg i sin uppsättning SEO-verktyg:
- Keyword Generator, som kan användas för att upptäcka nya nyckelord för content-idéer och riktad annonsering.
- Keyword Checker, som ger ett omfattande index som spårar ord och fraser.
- Search Explore, som utforskar konkurrensen om sökord och ger en mer detaljerad bild av rankningssvårigheter. Detta är endast tillgängligt på Pro-nivå.
Pris: 41,67-399,99 USD/månad
Soovle
Genom att kombinera webbplatser som Google, Amazon, Bing, Wikipedia och YouTube föreslår Soovle sökord som du annars kanske har förbisett.
Resultaten visas genom webbplats, så att du kan optimera ditt innehåll för var och en specifikt.
Det låter dig spara förslag för framtida referens, eller ladda ner dem i en .CSV-fil.
Det ger också en alfabetisk lista över de främsta sökorden på nätet, med plattformen som de rankas högt på indikerad av en ikon.
Pris: Gratis
Keyword Surfer
Det här verktyget skiljer sig lite från de andra som listas här, eftersom det inte är en fristående plattform, utan snarare ett Chrome-plugin.
Keyword Surfer ger dig ett intuitivt sätt att samla in och analysera sökdata, samt separera dina sökord i samlingar.
Detta plugin gör det enkelt att övervaka sökintentionen, avslöja ämneskluster och utvärdera sökvolymen med ett ögonkast.
Pris: Från 49 USD/månad
Google Search Console
Ingen lista över sökordsforskningsverktyg skulle vara komplett utan ett omnämnande av Google Search Console – även om det tekniskt sett inte är ett sådant.
Det ingår i den här listan av en viktig anledning: prestationsrapporten.
Genom att analysera din webbplats prestanda berättar den var din trafik kommer ifrån, vilka sökningar som driver människor till din webbplats och vilka sidor som presterar bäst.
Dessa data kan sedan analyseras för nya sökordsmöjligheter och för att optimera ditt befintliga innehåll.
Ännu bättre, det låter dig anpassa dina rapporter, så att du kan inkludera de data som är viktigast för dig.
Pris: Gratis
Att välja rätt sökordsforskningsverktyg
De verktyg som listas här är bara några av dina många alternativ.
Så, hur väljer du rätt plattform för dina behov, särskilt när många av dem har samma eller liknande funktionalitet?
För att hjälpa dig att bestämma dig bör du överväga:
- Din budget – Självklart behöver du något som ger dig den funktionalitet du behöver till ett överkomligt pris. Gratis alternativ kan vara användbara, men de tenderar att vara mindre robusta än betalda verktyg.
- Din övergripande SEO-strategi – Vad är det primära fokuset för dina sökmotoroptimeringsinsatser? Vill du etablera dig som en auktoritet? Eller vill du locka nya kunder? Riktar du dig till människor lokalt eller internationellt? Varje sökordsforskningsplattform har olika styrkor och svagheter. Välj en som är väl anpassad till dina mål.
Var noga med att noggrant utvärdera dina alternativ. Om du arbetar som en del av ett team, bejaka allas åsikter.
De kan ha använt plattformar tidigare, som fungerade eller inte fungerade. Att förstå varför kan hjälpa dig att välja den bästa för dina behov.
Och när du väl har hittat den perfekta för dig kan du börja landa trafik från fler sökfrågor och generera fler konverteringar.