Det korta svaret: Din mappstruktur kan hjälpa till att avgöra varför en specifik produkt inte kommer av hyllan.
Mappstrukturen på din webbplats är viktig för SEO – men inte bara för innehåll och content silos.
Din mappstruktur kan hjälpa till att avgöra varför en specifik produkt inte säljs, när koden på en del av din webbplats har ändrats, om en marknadsföringskanal utanför SEO har påverkats och till och med används för att stödja andra team inom din verksamhet.
Innan jag går vidare med det, låt oss gå igenom din fråga först.
Du kan rangordna innehåll utan att en mappstruktur finns i de kanoniserade (officiella) versionerna av sidan.
Det fungerar för både bloggar och e-handelssajter, men om du förgrenar ditt innehåll eller dina produkter till nya nischer kan du orsaka förvirring för sökmotorer om vad det nya huvudämnet eller temat på din webbplats är. Det är där schema, text, interna länkstrukturer etc. kommer in.
När en sökmotor inte enkelt kan identifiera ämnet och temat, och någon annan gör det enkelt att förstå, kommer den andra personens webbplats sannolikt att ha prioritet över din i sökresultaten.
Det kan på många sätt hävdas att detta är rätt eller fel, så jag utgår från vad jag har sett fungera och ger mer bestämda svar.
Fördelarna med en mappstruktur för SEO
Fördelar med innehåll och användarupplevelse
Den första fördelen med en mappstruktur för SEO är att ha nischkategorier som kompletterar huvudtemat för ditt företag eller din blogg. Kategorier är en samling resurser (inlägg eller produktkollektioner) och ger en bra upplevelse för någon som söker en icke-specifik fras.
Om sökaren letar efter information om blå widgets, men inte anger om de letar efter de bästa, hur man väljer den rätta, de tillgängliga storlekarna eller sätten att använda dem, är inga enskilda inlägg på egen hand meningsfulla för en sökmotor att visa.
En kategorisida är vettig som sökresultat eftersom det är ett aktuellt relevant resultat med flera sätt att svara på personens fråga. Och kategorier kan ha relevanta titlar, H1-taggar, utvalda bilder, schema och huvudinnehåll om underämnet.
Om du inte har en mappstruktur på plats begränsar du din webbplats möjlighet att komma åt denna trafik.
Ja, en allomfattande och detaljerad guide kan innehålla den, men en kategori gör den mer absorberbar med mindre sökande på en sida.
Och genom att ha blogginlägg baserade på denna optimerade kategori hjälper du sökmotorerna att avgöra att inlägget är en del av ämnet och underämnet för kategorin.
Det låter dig också tydligt skilja och definiera varje ämne som din webbplats täcker. Så ja, jag tror att detta borde hjälpa dig.
Proffstips: Med dessa mappar kan du implementera början på webbplatsstruktur och användarupplevelse.
Fördelar med analys och affärsverksamhet
Nästa är en analys- och affärsverksamhetsfördel. Om du har en kategoristruktur på plats kan du se när trafiken dör till en kategori eller specifik sida.
För SEO-ändamål kan du besöka den kategorin och se om den är offline, har fel metarobotar installerade eller behöver få innehållet uppdaterat. Men ännu viktigare, hela företaget kan upptäcka problem och lösa dem. Detta gäller logistik, försäljning, ekonomi, IT och drift.
Om försäljningen ebbade ut för en specifik produkt eller produktkategori kan du avgöra problemet på några minuter med en kategoribaserad webbplatsstruktur.
Gå in i Analytics och gör en jämförelse mellan när försäljningen sjönk och den tidigare matchande perioden.
Sortera trafiksiffrorna (inte SEO, all trafik) efter kategori med tidsperiodjämförelsen. Detta visar vilka sidor som förlorade trafik i en specifik kategori eller webbplatsen totalt sett.
Då kan vi ta det ett steg längre och hitta problemet inom några minuter, jämfört med dagar, genom att lägga till hänvisningskanaler. Detta låter dig omedelbart se:
- Om sociala medier-annonser stoppades eller PPC förlorade effektiviteten.
- Kanske är sidorna nu 404 och du har missat det. Du kan lägga till en sidtitel i vissa fall, och den kommer att visa en sida som inte hittades eller vad din 404-titel än är (jag har använt detta många gånger tidigare).
- Interna länkar kan ha ändrats, och trafiken som hittade produkten genom blogginlägg och navigering pekar inte längre dit. Detta är vanligare med URL-migreringar och strukturändringar, eftersom interna länkar förbises och 3XX-omdirigeringar inte uppdateras eller tas bort.
- SEO-trafiken kan ha minskat eftersom en metarobot uppdaterades till noindex. Eller så ersattes hela din kategori med en konkurrent.
- Google kan ha slutat genomsöka eftersom robots.txt nu har kategorin blockerad och det verkar inte längre viktigt, så konkurrenter har tagit din plats. (Detta är en extrem och osannolik situation. Bara ett exempel.)
Med en kategorimappstruktur på plats kan du se om det är en kategori som fallerat, bestämma vilka kanaler som är lägre och felsöka orsaken.
Kategorimappstrukturen är inte bara viktig för SEO; den är viktig för företagets intäkter och återhämtning.
Försök att implementera en mappstruktur på din webbplats
Det finns många anledningar till att du vill ha en mappstruktur på din webbplats, så om du bygger nytt eller gör ett återställningsprojekt rekommenderar jag att du alltid gör det om risken för att förlora nuvarande insatser är minimal.
Om din webbplats redan är etablerad och du riskerar att förlora trafik, håll dig utan mappstruktur tills du har en anledning att ändra.
Om du känner att det är rätt sak att göra men är nervös, kör ett test.
Ta ett kluster av aktuellt relevanta innehållssidor som hör hemma i en specifik mapp och flytta dem först. Om ingen av dem är viktig SEO-trafikmässigt (de har ingen eller minimal trafik) kommer du att kunna se om mappstrukturen har en inverkan.
Proffstips: Se till att ställa in dina omdirigeringar och ändra de kanoniska länkarna, webbplatskartan etc. innan du startar.
Be att kategorin ska indexeras via de olika sökmotorernas webbansvariga verktyg, och låt den sitta i en månad eller två.
Om du får en vinst eller om det går jämnt, bestäm dig baserat på din komfortnivå.
Detta är ett mindre riskabelt alternativ än att ändra hela webbplatsen på en gång.
Bra fråga, och tack för att du ställde den. Jag hoppas att det här svaret hjälper.