TOTAL webbhantering

8 sätt att superladda din SEO-strategi för alt-text

Innehållsförteckning

Alt-text. Du vet att det är viktigt för SEO.

Faktum är att Google har sagt att alt-text är en rankningsfaktor.

Med ökningen av visuell sökning har beskrivningen av dina bilder för sökrobotar fått ännu större betydelse.

Men utöver en kort mening som beskriver bilden, hur gör du din alt-text ännu bättre?

Sanningen är att alt-text är som alla andra delar av SEO – den drar nytta av strategi.

Detta bör vara en strategi som inte bara gör din alt-text mer effektiv, utan också gör det enklare och mer automatiserat att skapa alt-text, så att du har mer tid att fokusera på viktigare områden.

Ju mer anpassad du är i dina sökord – i innehåll, bakåtlänkar och tekniska komponenter på sidan som alt-text – desto starkare är din rankningspotential.

Du kan ange dina nyckelord manuellt, eller så kan en tjänst som AltText.ai integrera dina nyckelord i AI-genererad alt-text.

Vad är alt-text?

Låt oss först börja med grunderna.

Alt-text är HTML-kod som beskriver vad som finns i en bild. Skärmläsare använder alt-text för att hjälpa personer med synnedsättning.

Dessutom använder sökmotorer alt-text för att förstå vad som finns på sidan och hur man indexerar den.

Det är dåligt med saknad alt-text.

Vilken relevant alt-text som helst är bättre.

Och SEO-optimerad alt-text är bäst.

Men hur kommer vi dit – utan att spendera timmar manuellt?

Så här gör du:

Prioritera, uppdatera och lägg metodiskt till alt-text till nyckelbilder

Vi känner en hel del människor som är i den här båten: du har hundratals eller till och med tusentals bilder utan alt-text.

Du vet att du behöver den, men det är som det är. Vilken uppgift! Vem har tid med det?

Ingen, det är vem.

Så, för att göra det enklare, är ditt första tillvägagångssätt att prioritera.

Lägg till alt-text till dina mest besökta sidor

Gå till dina mest besökta sidor och ange manuellt alt-text för dessa bilder.

Du kan arbeta igenom dina topp 5, 10, 20 sidor när du har tid.

Använd AI för att massuppdatera alt-text

Om du har många bilder kan du överväga att automatisera din alt-text med AI.

Ett kraftfullt verktyg som AltText.AI kan bulkuppdatera hela bibliotek med bilder på en bråkdel av den tid en copywriter skulle behöva.

Bästa resultat: Använd den här hybridmetoden som kombinerar AI och manuellt jobb

Sedan finns det en hybridmetod — massuppdatera din alt-text med hjälp av AI och gå sedan in i dina mest populära inlägg och förfina dem manuellt.

Om du har ont om tid har AltText.ai en valfri mänsklig granskningsfunktion, men den behöver högsta nivå av noggrannhet och självsäkerhet.

Dessutom kräver vissa bilder, som infografik, extra tid och ansträngning att packa upp.

Genom att avlasta enklare bilder till AI kan du ägna tid åt de bilder som faktiskt behöver den mänskliga touchen.

Gör det till en rutin att lägga till alt-text

När det gäller att ladda upp nya bilder måste du helt enkelt göra alt-text till en del av ditt vanliga arbetsflöde.

Det finns två enkla sätt att göra detta:

  • Implementera en checklista för alt-text innan ett inlägg publiceras
  • Använd en app eller plugin som automatiskt genererar alt-text när bilder läggs till eller uppdateras

De flesta CMS-system har ett fält för alt-text, även om vissa gör det enklare än andra.

WordPress låter dig ange alt-text från ditt mediebibliotek eller när du gör ditt inlägg.

Andra webbplatser, som Shopify, kräver att du lämnar och klickar på ditt produktfoto.

Även om många företag arbetar med att förbättra sina tillgänglighetsfunktioner (inklusive att göra alt-textinmatning mer intuitiv) kan du behöva bekanta dig med ditt specifika CMS.

AltText.ai förenklar detta arbetsflöde genom att automatiskt generera alt-text åt dig – allt bakom kulisserna. Det körs i bakgrunden och kräver inga extra steg från dig.

AltText.ai-integreringar är för närvarande tillgängliga för WordPress, Shopify, Contentful och Hygraph, liksom ett webbgränssnitt och utvecklar-API.

Använd alt-text för att ange sammanhang och nyckelord för dina bilder

Det är inte tillräckligt att bara beskriva vad som finns på din bild.

Hur viktig alt-text än är, så kommer du aldrig att ranka för sökordet katt om du anger ”katt” för en bild av ditt husdjur.

Ge istället din bild kontext som informerar Google om vad du erbjuder med så mycket specificitet som möjligt.

Föreställ dig ett foto av en luftballong.

”Varmluftsballong” är generisk alt-text som inte riktigt berättar för Google vad din webbplats handlar om eller vad ditt värde för användarna är.

Men om du anger ”luftballong över Napa Valley ”eller ”luftballong och extra tillbehör till salu” som alt-text, så förstärker du till Google vad du erbjuder och till vem du ska visas, tillsammans med ytterligare information från din sida.

Det är också här nyckelord bör komma in. Du har förmodligen tillbringat en hel del tid med att göra sökordsforskning. Tja, få ut det mesta av det!

Baka definitivt in dina nyckelord i din alt-text.

Undvik att fylla din alt-text med nyckelord

Ja, du bör inkludera nyckelord, men gör det klokt.

Att överanvända nyckelord skapar inte bara en dålig användarupplevelse, utan kan också uppfattas som spam av sökmotorer.

Alt-text ska vara:

  • Grammatiskt exakt
  • En läsbar mening eller fras som undviker överdrivna onödigheter eller beskrivningar som inte är relaterade till själva bilden

Det är här din inre poet kan behöva visa sig, eftersom du vill använda dina sökord på ett naturligt, flytande sätt.

Ofta är det bättre att bara välja ett eller två nyckelord, snarare än att tvinga in dem alla.

Kom ihåg att alt-text bara är en faktor när det gäller sökrankning. Det viktigaste är att skapa en högkvalitativ, ansedd sida, och det innebär att du skriver sammanhängande och korrekt alt-text.

Om du går den automatiska alt-text-rutten, kommer AltText.ai alltid att balansera nyckelord med behovet av att ha verklig och icke-spammig beskrivande alt-text. Med hjälp av AI-språkmodeller skapar AltText.ai naturligt klingande meningar genom att välja de mest relevanta SEO-nyckelorden.

Undvik att använda grundläggande alt-textformler

Det kan vara frestande att använda ett standardiserat format och tro att det räcker.

Säg att du har en e-handelsbutik och använder alt-textmallen: Produktvarumärke + produktnamn.

Detta är verkligen bättre än ingenting, men är också mycket generiskt och fångar inte alla attribut som människor kan söka efter.

Hur du strukturerar din alt-text

Kombinera distinkta, viktiga detaljer med grundläggande produktdata.

Om du säljer ett populärt objekt kan dessa extra detaljer ge dig en fördel gentemot dina konkurrenter.

Några vanliga söktermer du kan behöva nämna är:

  • Färg
  • Specialfunktioner och utformning
  • Använda material

Här har AI också en fördel. Om dessa funktioner är synliga i ditt produktfoto kan AI-datorseende automatiskt upptäcka och kombinera dem med dina produktdata.

Detta är en enorm tidsbesparing om du har en gigantisk produktkatalog med alltför grundläggande alt-text som inte talar till kunden och vad de kan söka efter.

Låt inte perfektion stå i vägen för det som är bra

Allvarligt talat.

Ja, alt-text är en värdefull SEO-investering. Önskar du att du kunde optimera vinsten på den investeringen? Naturligtvis. Men om du för närvarande inte når perfektion kan du prova att bara skriva något.

När du lägger till alt-text för första gången är ibland vilken alt-text som helst bättre än ingenting, enligt John Mueller från Googles Search Off the Record-podcast.

Varför? Från en användarsynpunkt kan skärmläsare som stöter på bilder utan alt-text recitera irrelevant (för att inte tala om irriterande) information, som bildens alfanumeriska filnamn. Det blir en fruktansvärd upplevelse.

Från en SEO-synpunkt tar Google också åtkomst på allvar. Alla förbiseenden som brist på alt-text kan räknas som en ding mot din webbplats.

Du eller någon i ditt team kan gott ägna ett par timmar åt att uppdatera alt-text. Men om det blir ett långt projekt, eller oöverkomligt dyrt, kan en AI alt-textgenerator vara det bästa sättet.

Transkribera ord till din alt-text

Myt: Du kanske har hört att du inte ska inkludera viktig text i dina bilder, eftersom Google inte kan läsa dem och därför är dessa sökord bortkastade och kan inte stärka din ranking.

Fakta: Det finns tillfällen då det är nödvändigt att inkludera text i dina bilder. Kanske är texten viktig för designen, eller så har du massor av bilder som redan har text och du vill inte omforma dem.

Det är här alt-text kommer in eftersom Google behandlar alt-text som text på sidan. Transkribera texten i din bild till din alt-text.

Och voila!

Google kan nu läsa texten och använda den för att förstå och rangordna din sida.

Utveckla och anpassa

Så nu har du din alt-text – bra!

Men vad gäller SEO så vet du att strategin aldrig är över. Du måste utvärdera, utvecklas och anpassa dig.

När ditt innehåll eller dina sökord ändras bör även din alt-text ändras. Se till att din alt-text överensstämmer med din nuvarande SEO-strategi.

När du uppdaterar kan du använda samma tillvägagångssätt som vårt första tips – metodiskt uppdatera och lägga till. Välj de sidor som erbjuder mest SEO-fördelar för din tid och ansträngning.

Eller så kan du låta en AI alt-textgenerator utföra din strategi åt dig. AltText.ai kan massuppdatera bildens alt-text via CSV eller massåtgärd. Berätta bara dina nya nyckelord så kan de införlivas i en naturlig, läsbar mening – allt i ett svep.

Gå vidare med alt-text!

Som du vet räknas varje liten detalj när det gäller SEO. Detta inkluderar alt-text – en ofta förbisedd men viktig komponent för att optimera din webbplats och få den ständigt viktiga lilla fördelen.

Med dessa tips och verktyg kan du generera alt-text som ger resultat — samtidigt som du sparar tid.

Få gratis prisförslag

error:
TOTAL
Sök