TOTAL webbhantering

5 SEO-tekniker för att öka den organiska trafiken

Innehållsförteckning

Genom att optimera ditt innehåll för sökmotorer ökar du din chans att rankas högre i sökresultaten.

Att ha en närvaro på nätet är inte längre ett alternativ; det är en nödvändighet.

Från små företag till stora multinationella bolag har online-synlighet en stor inverkan på framgången för ett företag.

Det är därför som det är viktigt att ha en sökmotoroptimeringsstrategi (SEO) för alla som vill få sin verksamhet att växa online.

Vad är SEO och varför är det viktigt?

SEO står för sökmotoroptimering och det är det bästa sättet att få fler ögon på din webbplats, ditt innehåll och ditt varumärke.
Genom att optimera ditt innehåll för sökmotorer ökar du din chans att rankas högre i sökresultaten.

Organisk sökning är effektiv, eftersom de personer som stöter på ditt innehåll aktivt söker efter det. Detta innebär vanligtvis bättre kvalitet på leads och därmed mer engagemang och konverteringar.

SEO är ett kostnadseffektivt sätt att öka din synlighet och har stor långsiktig potential.

Till skillnad från betald annonsering, där din räckvidd vanligtvis störtdyker den sekund du slutar betala, kan ett sökmotoroptimerat innehåll fortsätta att få trafik månader (eller till och med år) efter det att det ursprungligen skapades.

Det kräver en större ansträngning och det kan ta ett tag att se resultaten, men det är definitivt värt väntan.

5 nybörjarvänliga SEO-strategitekniker

Även om SEO är en strategi för att få sökmotoralgoritmen att rangordna ditt innehåll högre, bör ditt fokus alltid vara på din publik och på att tillhandahålla värdefullt innehåll!

Borta är dagarna av nyckelordsöveranvändning och andra black hat-SEO-tekniker.

Dåliga SEO-metoder kommer att straffa sig, så kom alltid ihåg: Ditt innehåll bör skrivas för människor och optimeras för sökmotorer, inte tvärtom!

Att fokusera på SEO är ett bra sätt att öka den organiska trafiken till din webbplats.

Låt oss fördjupa oss i några grundläggande tekniker som du kan använda idag för att komma igång med din SEO-strategi!

Fokusera på avsnittet ”Andra söker även efter”

Googles avsnitt ”Andra söker även efter” är en guldgruva för din SEO-strategi.

När du söker efter något kommer Google ofta att föreslå vilka andra relaterade ämnen som kan vara till hjälp.

Detta är ett bra och gratis sätt att göra sökordsforskning och skriva om saker som människor är intresserade av.

Genom att behandla dessa frågor i ditt innehåll ger du användarna de svar de letar efter och ökar dina chanser att visas i det här avsnittet.

Perfekt för synlighet och bra för trovärdighet. Win-win.

En annan resurs för att ta reda på vilka frågor din publik har om vissa ämnen är Answer The Public.

Studera din konkurrens

Att titta på vad dina konkurrenter gör är ett bra sätt att samla in insikter som kommer att påverka din SEO-strategi.

Identifiera nyckelorden de rankar efter och studera deras backlink-profil – du behöver ett SEO-verktyg som Semrush eller Diib för detta.

Innan du investerar i ett SEO-verktyg kan du registrera dig för en gratis provperiod, samla in den information du behöver och avgöra om det här är ett verktyg du vill använda igen i framtiden.

Ett annat sätt att göra detta är genom att analysera dina konkurrenters innehåll. Granska vad det är som de skriver om och vilket svar de får från sin publik.

Härma inte deras strategi, utan utvärdera vad som verkar fungera för dem och använd den kunskapen för att fatta beslut om din egen strategi.

Interna länkar och bakåtlänkar

Länkar är verkligen till hjälp för SEO, eftersom de ger ytterligare information till dina läsare. Sökmotorer ser det som mer användbart innehåll.

Intern länkning hjälper också sökmotorer att förstå förhållandet mellan olika sidor/inlägg på din webbplats. Det kommer också att uppmuntra läsare att kolla in mer av ditt innehåll.

Du kan också länka till andra externa resurser om du tror att de är till hjälp för dina läsare eller hjälper dig att bevisa din poäng. Du bör också göra omnämnandet av ett varumärke till en länk.

Bakåtlänkar är däremot en viktig rankningsfaktor.

Bakåtlänkar är länkar från andra webbplatser till din. Även om kvantitet hjälper här är kvalitet ännu viktigare.

När högkvalitativa webbplatser länkar tillbaka till din webbplats berättar den för algoritmen att ditt innehåll är korrekt och pålitligt.

Å andra sidan kan det skada ditt rykte att ha misstänkta webbplatser som länkar till dina, vilket gör det svårare att ranka högt.

Uppdatera föråldrat innehåll

Ditt SEO-innehåll kommer att förbli effektivt på lång sikt, så länge det förblir relevant.

Det är därför det är så viktigt att ofta ta en titt på äldre innehåll som har fungerat bra och uppdatera det vid behov.

Det kanske inte alltid är nödvändigt, men tänk efter: Finns det något annat ni kan lägga till för att göra detta innehåll ännu mer värdefullt?

Eller finns det något där inne som inte längre är sant eller relevant? Att regelbundet uppdatera ditt content är god SEO-praxis.

Google tenderar att gynna aktuellt och relevant innehåll. Detta kan också locka till sig nya bakåtlänkar, vilket bör vara en del av din SEO-strategi.

Core Web Vitals

En annan viktig faktor för SEO är din webbplats Core Web Vitals. Dessa är en del av rankningsfaktorerna som sökmotorer använder och bör inte förbises.

En Core Web Vitals-rapport samlas in genom verkliga användardata, och dessa faktorer är viktiga för en övergripande användarupplevelse. Den mäter:

  • Largest Content Paint (LCP) – Hur lång tid det tar för huvudinnehållet på din sida att laddas fullt (sikta på 2,5 sekunder eller mindre).
  • First Input Delay (FID) – Hur lång tid det tar för användare att faktiskt kunna interagera med ditt innehåll (sikta på 100 millisekunder eller mindre).
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – Hur mycket ditt innehåll rör sig på sidan tills det ställs in på rätt plats (sikta på 0,1 eller mindre).

Detta kan vara lite för tekniskt, men i det stora hela handlar det om användarens upplevelse när den först kommer i kontakt med din webbplats.

En bra användarupplevelse är en viktig del av din SEO-strategi, så du bör ta dig tid att se till att din webbplats fungerar bra.

Några andra faktorer du bör vara uppmärksam på:

  • Sidhastighet – Använd verktyg som Google PageSpeed Insights eller GTmetrix för att analysera din webbplats hastighet och få rekommendationer för förbättring.
  • Mobilanpassning – De flesta använder mobiltelefoner för att surfa, så se till att din webbplats ser bra ut på mobilen och är funktionell.
  • Bildoptimering – Detta är ett vanligt misstag som orsakar ett stort problem – tunga bilder saktar ner din webbplats, så se till att du optimerar alla medier innan du laddar upp dem till webbplatsen.

Content må vara viktigast när det gäller SEO, men om människor lämnar innan de får se ditt innehåll, spelar det egentligen ingen roll hur bra det är.

Viktiga lärdomar: Stärk ditt varumärke med organisk SEO

För att sammanfatta kommer dessa fem punkter att hjälpa dig att öka din organiska SEO:

  • Fokusera på avsnittet ”Andra söker även efter” på Google.
  • Studera din konkurrens
  • Interna länkar och bakåtlänkar
  • Uppdatera föråldrat innehåll
  • Var uppmärksam på dina viktigaste webbfunktioner och användarupplevelse.

Kom ihåg att dessa strategier fungerar hand i hand, och att genomföra dem tillsammans kan ofta leda till bättre resultat!

Att arbeta med din organiska trafik är ett bra sätt att få mer synlighet och ditt varumärke att växa.

Och en människocentrerad marknadsföringsstrategi för din SEO-innehållsstrategi kommer inte bara att resultera i mer organisk trafik till din webbplats, utan kommer att få fler att se ditt innehåll överlag.

Det är ett bra komplement till dina organiska marknadsföringsinsatser.

Få gratis prisförslag

error:
TOTAL
Sök