TOTAL webbhantering

5 kraftfulla sätt som marknadsförare använder AI för att öka SEO och content marketing

Innehållsförteckning

AI-driven teknik förändrar snabbt det digitala landskapet som vi känner till det. Med allt fler företag som söker innovativa sätt att öka effektiviteten, samt maximera sin marknadsföringspotential, blir AI snabbt en av de mest eftertraktade lösningarna.

Idag är AI en avgörande komponent i hur marknadsförare engagerar sig och bildar relationer med sin publik – och om du vill förbli konkurrenskraftig i din bransch måste du hitta nya sätt att införliva det i din strategi.

Så hur kan du använda den senaste AI-utvecklingen – särskilt inom automatisering och datainsamling – till din fördel?

Hur kan du börja dra nytta av de nya möjligheter som denna teknik presenterar?

Låt oss under tiden undersöka de många sätten du kan använda AI för att automatisera insikter om dina kunder och börja få ut det mesta av dina marknadsföringsinsatser.

Vi kommer att täcka fem starka användningsfall för artificiell intelligens inom marknadsföring, inklusive:

  • Konkurrenskraftig research
  • Sök- och SEO-synlighet
  • Generering av content
  • Kampanjoptimering
  • Marknadsföringsautomatisering

För att underlätta sammanställning visar vi dig även hur du använder kraftfull AI utbildad på över 650 000 timmars röstdata, Conversation Intelligence (CI), för att hjälpa dig att förvandla kundsamtal till din konkurrensfördel.

Tips 1: Använd AI för att påskynda hela din research-process

Marknadsundersökningar är det första steget i att skapa en effektiv marknadsföringsstrategi.

Genom att veta exakt vad din målgrupp behöver kan du nästan garantera att din marknadsföringskampanj kommer att nå sina KPI:er och framgångsvärden.

Ditt mål här är att påskynda den del av din strategi som tar längst tid.

Använd AI för att studera din målgrupp och hjälp dig och ditt team att snabbt:

  • Använda din kunds röst för att hjälpa dem att relatera till ditt innehåll
  • Skapa innehåll med hög avsikt som passar ”Hub & Spoke”-modellen för content marketing
  • Optimera ditt föråldrade och underpresterande innehåll
  • Hjälpa till att bestämma ämneskluster med stor genomslagskraft för förbättrad SEO
  • Hålla koll på branschtrender för att alltid veta vad din publik är intresserad av
  • Avslöja och övervaka konkurrenternas erbjudanden
  • Upptäcka och kontrollera ditt rykte och ditt servicenarrativ

Genom att studera din målgrupp kan du förstå exakt vad du behöver säga för att omvandla ett lead till en försäljning.

Din konkurrent, likt de flesta företag, spenderar sannolikt upp till sju veckor på att finna den nyckelinformation som genererar mest intäkter.

Din fördel: Använd AI för att automatiskt genomföra inledande och pågående forskning för att ständigt avslöja och förstå varje ny trend innan dina konkurrenter gör det.

Hur man använder AI för att upptäcka viktiga marknadsföringskampanjbehov

Gör inte: Spendera timmar med att manuellt undersöka frågor på Googles People Also Asked, eller gå genom transkriptioner för att avslöja din målgrupps och kunders smärtpunkter.

Gör: Använd AI för att upptäcka och rapportera din faktiska publiks högsta behov direkt från deras interaktioner med ditt företag.

Gör inte: Spendera veckor med att skapa undersökningar, frågeformulär, fokusgrupper och djupintervjuer.

Gör: Använd AI för att automatiskt analysera kundtjänstsamtal och rapportera trender som hjälper dig att informera din marknadsföringsstrategi och användarupplevelse.

Lyckligtvis gör CI detta enkelt.

Tips 2: Använd helt nya datakällor för att maximera sök- och SEO-synlighet

AI kan hjälpa dig att få de data du behöver för att skapa innehåll som resonerar starkt med din publik.

Rätt riktade sökord kan göra stor skillnad i din strategi och i hög grad påverka ditt varumärkes söksynlighet.

När du jämför vad kunderna säger att de vill ha med vad ditt företag erbjuder, kan du hitta en obalans mellan de ord du använder för att marknadsföra ditt företag, jämfört med de termer dina kunder använder.

AI-verktyg, till exempel Conversation Intelligence, kan hjälpa dig att:

  • Upptäcka användbara, hyperrelevanta nyckeltermer och fraser från konversationer
  • Sammanfatta samtalsdetaljer snabbt för att vara mer proaktiv när det gäller att ta itu med problem innan de blir stora
  • Spara värdefull tid jämfört med manuell samtalslyssning

Hur AI kan förbättra din sökordsstrategi

Med de insikter som AI ger dig kan du automatiskt:

  • Identifiera dina kunders mest talade ord och fraser med ett ögonkast
  • Kartlägga deras sökordsfrekvens för att upptäcka nya sökordstrender
  • Tillämpa insikterna från dina upptäckter för att förfina dina SEO- och nyckelordsstrategier och svara på kundernas uppfattningar på lämpligt sätt

Till exempel kan en advokatbyrå för personskador få många samtal om scooterolyckor, men de kanske inte ens har varit medvetna om att detta var ett område med möjligheter.

Baserat på den starka uppåtgående trenden i detta CI-upptäckta nyckelord kan företaget öppna en helt ny bransch för scooterolyckor.

Tips 3: Tillämpa AI-insikter för att påskynda din innehållsgenerering

Även om det inte är klokt att helt och hållet förlita sig på AI-skrivverktyg kan de absolut hjälpa till att påskynda din innehållsgenereringsprocess.

Om du vill förbättra kvaliteten och relevansen av ditt innehåll kan Conversation Intelligence fylla i de luckor som en typisk AI-generator lämnar efter sig.

Hur man skräddarsyr innehåll till din publiks specifika behov

Använd CI för att få värdefull insikt i vad dina kunder verkligen vill ha och tillämpa dessa data på din innehållsstrategi med hjälp av följande steg:

  • Upptäck populära termer och fraser som dina kunder använder i samtal
  • Be ett AI-innehållsgenereringsverktyg, som ChatGPT, att skapa innehållsämnen eller till och med ett grovt utkast baserat på dessa insikter
  • Kom ihåg att redigera och sätta din egen unika prägel på AI-innehållet innan du trycker på publicera

Oavsett om du skriver ett blogginlägg, en landningssida, ett e-postmeddelande eller en kampanjpuff kan CI hjälpa till att eliminera gissningar och effektivisera din process.

Conversation Intelligence använder kraftfull AI-teknik för att transkribera och analysera dina kundsamtal med en noggrannhetsnivå som ligger nära en människas.

Tips 4: Använd AI för att höja din kampanjoptimeringsstrategi

Det viktigaste du kan göra är att automatiskt kvalificera potentiella kunder och omvandla dem till konverteringar med en direkt integration med Google Ads.

Om du ansluter ditt AI-verktyg direkt till Google Ads förstår Google Ads inte bara vilka sökord och annonsskapare som leder till samtal, utan också vilka av dessa samtal som blir heta leads eller betalande kunder.

På så sätt kan Google Ads bjuda smartare på de nyckelord eller annonser som verkligen ökar intäkterna, inte bara samtal eller klick.

Genom att identifiera källorna till dina bästa leads kan du fördela din annonsbudget mer effektivt och endast spendera på de leads som är mest kvalificerade, vilket resulterar i en högre avkastning på investering (ROI).

Detta är särskilt användbart om du har en begränsad reklambudget.

Hur man optimerar och hanterar dina kvalificerade leads

Börja implementera AI i din kampanjstrategi med dessa tre steg:

  • Ställ in CallRail Google Ads-integrering
  • Spåra samtal som konverteringar
  • Använd insikterna för att optimera dina Google-annonskampanjer med de bästa sökorden och annonsskaparna för att driva fler konverteringar

Tips 5: Öka konverteringar och effektivitet med marknadsföringsautomatisering

Marknadsföringsautomatisering är ett kraftfullt verktyg om du vill öka konverteringsgraden och förbättra effektiviteten hos dina marknadsförings- och säljteam.

Genom att kombinera användardata och prediktiv analys kan AI hjälpa till att förutsäga vad kunderna vill ha.

Använd AI för att automatiskt leverera personliga erbjudanden till dina kunder vid precis rätt tidpunkt, baserat på insikter från tidigare online-beteenden.

3 kraftfulla verktyg för marknadsföringsautomatisering för att uppgradera din strategi

Letar du efter sätt att automatisera dina marknadsföringsinsatser? Här är några kraftfulla alternativ för att öka din effektivitet:

  • AI-drivna chatbots kan användas för att svara på vanliga kundfrågor, ge produktrekommendationer och till och med bearbeta beställningar automatiskt.
  • Conversation Intelligence kan vara ett kraftfullt verktyg för att analysera dina samtal och automatiskt kvalificera leads baserat på vissa nyckelord eller fraser som nämns. Marknadsförings- och säljteam kan sedan följa upp kvalificerade leads med hjälp av automatiska aviseringar för aktualitet och relevans.
  • CI-integrering med CRM-lösningar är ett sätt att skräddarsy automatisering och kommunikation genom engagemang med marknadsföringskälla och innehåll via telefonsamtal. Du kan till exempel konfigurera en automatisering för att skicka ett e-postmeddelande till varje lead vars samtal varar längre än en minut.

När du får tillgång till de data som krävs för att bättre förstå hela kundresan kan du mäta effektiviteten hos alla dina marknadsföringskontaktpunkter.

De senaste framstegen inom noggrannheten hos AI-taligenkänning presenterar spännande nya marknadsföringsmöjligheter, särskilt för företag som är beroende av telefoninteraktioner med kunden.

Som ett samtalstungt företag kan det vara överväldigande att försöka hantera och analysera ett stort antal samtal – det är där Conversation Intelligence kommer in.

Hur Conversation Intelligence kan förbättra dina marknadsföringsresultat

Med hjälp av kraftfull AI, utbildad på över 650 000 timmars röstdata, med en noggrannhet som liknar den hos mänskliga transkriberare, är CallRails Conversation Intelligence precis det verktyg du behöver för att hantera dina samtalsrelaterade uppgifter snabbare och mer effektivt.

CI transkriberar och analyserar automatiskt alla dina inkommande och utgående samtal, och det är specialbyggt för att förstå konversationer med en noggrannhetsnivå nära den mänskliga – vilket innebär:

  • Mer exakt upptäckt av nyckelord
  • Mer exakt automatisk märkning och leadkvalificering
  • Mer exakt sentimentanalys
  • Sparar ditt team hundratals timmar av hektiskt arbete

Genom att använda AI-teknik för att analysera kundsamtal kan företag få en djupare förståelse för kundernas behov, preferenser och smärtpunkter.

Denna mängd data kan hjälpa till att förbättra marknadsföringsstrategier, kundupplevelse och övergripande affärsresultat.

Lås upp din marknadsföringspotential med Conversation Intelligence

Är du redo att börja använda AI-driven Conversation Intelligence-teknik för att förbättra din samtalsstrategi?

Är du redo att äntligen utnyttja din fulla marknadsföringspotential och överträffa dina konkurrenter?

Ta det första steget och starta din kostnadsfria CI-provperiod nu!

Från forskning och SEO-synlighet till innehållsgenerering och kampanjoptimering är Conversation Intelligence den lösning du behöver för att förfina din process och maximera resultaten.

Få gratis prisförslag

error:
TOTAL
Sök